X

ارتفاع خودرو، نه فقط سرعت، هنگام ضربه زدن به عابر پیاده اهمیت دارد

مراقب خودروهای بلند و سریع باشید. تحقیقات جدید نشان می دهد که ارتفاع یک وسیله نقلیه، نه تنها سرعت آن، خطر بالقوه آن را برای عابران پیاده تعیین می کند.

دیوید هارکی، رئیس مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه ها (IIHS) می گوید: «عوامل متعددی – در این مورد سرعت و ارتفاع وسیله نقلیه – برای ایجاد نتایج منفی در جاده ها همگرا هستند.

اندازه گیری وسایل نقلیه درگیر برای بررسی اثر تعدیل کننده ارتفاع کاپوت استفاده شد.

هارکی در بیانیه خبری IIHS خاطرنشان کرد: علاقه ما به شاسی بلندها و پیکاپ ها [عواقب سرعت غیرمجاز] را تشدید کرده است.

این گزارش شامل تجزیه و تحلیل 202 تصادف با افراد 16 ساله و بالاتر در شهرهای سراسر ایالات متحده بود. این تصادفات بین سال های 2015 تا 2022 رخ داده است.

به طور کلی، داده‌ها نشان می‌دهد که قسمت‌های جلویی خودرو احتمال آسیب‌های متوسط ​​و جدی عابران پیاده را افزایش می‌دهد. در سرعت 27 مایل در ساعت، سرعت متوسط ​​تصادفات، یک خودروی با ارتفاع متوسط ​​60 درصد احتمال آسیب متوسط ​​به عابر پیاده و 30 درصد احتمال ایجاد صدمات جدی داشت.

خطرات همراه با ارتفاع کاپوت افزایش یافت، با این حال: یک پیکاپ با ارتفاع متوسط ​​- با انتهای جلویی 13 اینچ بالاتر از خودروی متوسط ​​- 83٪ احتمال آسیب متوسط ​​و 62٪ احتمال ایجاد صدمات جدی داشت.

این تحقیق با تحقیقات قبلی IIHS نشان می‌دهد که وسایل نقلیه با انتهای جلوی بلندتر احتمال بیشتری دارد که افراد را در هنگام برخورد با آنها بکشند. در مقایسه با خودروهای کوچکتر، وسایل نقلیه بزرگ محبوب در ایالات متحده، مانند خودروهای اسپرت یا SUV، بیشتر به اندام های داخلی آسیب می رسانند.

نویسندگان مطالعه توضیح دادند: “افزایش خطر و شدت آسیب ناشی از این وسایل نقلیه به تمایل آنها به ایجاد صدمات شدیدتر در بدن بالاتر است: به سر، تنه و لگن.”

علاوه بر ضربه، اندازه خودرو بر میزان دیدن عابران پیاده توسط راننده تأثیر می‌گذارد.

نویسندگان می‌گویند: «وسایل نقلیه‌های بلندتر ممکن است بیشتر از خودروهای کوتاه‌تر درگیر تصادفات خاص با عابر پیاده باشند، که احتمالاً به دلیل محدودیت در دید راننده است».

در مواردی که عابر پیاده در گوشه جلوی خودرو قرار دارد، خطوط دید راننده مسدود شده می‌تواند احتمال برخورد را افزایش دهد و ممکن است رفتار ترمز قبل از ضربه را کاهش دهد و منجر به صدمات بیشتر شود.

علاوه بر این، نویسندگان مطالعه گفتند که یافته‌ها اهمیت طراحی مجدد وسایل نقلیه و جاده‌ها را برای کاهش سرعت در مناطق شلوغ تقویت می‌کند.

هارکی گفت: “این امر ترکیبی از اقدامات از گوشه های مختلف جهان حمل و نقل را برای بهبود ایمنی عابران پیاده انجام می دهد.”

منبع:usnews

multiplen: