این مقاله را به اشتراک بگذارید
ممکن است لحظهای شرمآور به نظر برسد، زمانی که خود را آماده کنید تا یک هدیه کریسمس یا تولدی را تحویل دهید که به دلایلی چند روز یا چند ماه عقب افتاده است.
اما سستها دلشان را میگیرند – یک مطالعه جدید نشان داده است که دوست یا عزیز شما احتمالاً آنقدر که شما گمان میکنید از دریافت دیرهنگام هدیه ناراحت نمیشوند.
کوری هالتمن، محقق ارشد، دانشجوی دکترای بازاریابی در کالج بازرگانی فیشر دانشگاه ایالتی اوهایو، میگوید: «پیش بروید و آن هدیه دیرهنگام را بفرستید، زیرا به نظر نمیرسد که بیشتر مردم را به همان اندازه که هدیهدهندهها میترسند، آزار میدهد.
بر اساس نتایج منتشر شده در 5 دسامبر در مجله روانشناسی مصرف کننده، مجموعه ای از شش مطالعه نشان داد که افرادی که دیرهنگام هدایایی دریافت می کنند، عموماً به جای اینکه آزار دهند یا آسیب ببینند، صبور و قدردان هستند.
این در تضاد با آن چیزی است که اکثر مردم فکر می کنند. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط تیم تحقیقاتی، حدود 65 درصد از آمریکایی ها معتقدند که هدیه باید به موقع برای تعطیلات، تولد یا مناسبت های دیگر برسد.
ربکا واکر رکزک، محقق، پروفسور بازاریابی در دانشگاه ایالتی اوهایو، میگوید: «به نظر میرسد اکثر مصرفکنندگان آمریکایی فکر میکنند که هدایا باید به موقع داده شوند – اما مطالعه ما نشان میدهد که داستان چیزهای بیشتری وجود دارد.
در یک مطالعه، از شرکتکنندگان خواسته شد تا تصور کنند که هدیه تولدی به موقع میرسد یا با دو هفته تأخیر، و ارزیابی کنند که این هدیه دیرهنگام چه تأثیری بر روابط آنها خواهد داشت.
نتایج نشان میدهد، کسانی که دیر هدیه دادن را تصور میکردند، بیشتر از کسانی که تصور میکردند هدیه دیرهنگام دریافت میکردند، احتمال آسیب رساندن به یک رابطه را داشتند.
Reczek در یک بیانیه خبری که توسط Reczek منتشر شده است، گفت: «یکی از کارکردهای اجتماعی کلیدی هدیه دادن، برقراری ارتباط با دریافت کننده هدیه است، بنابراین جای تعجب نیست که مردم از تأثیر منفی بر روابط خود هراس داشته باشند، اگر با هدایای خود تاخیر داشته باشند. دانشگاه
هالتمن گفت، اما گیرندگان “هدیه دیرهنگام را نشانه عدم مراقبت نمی دانستند.” “آنها بیشتر از آنهایی که دیر هدایایی می دهند، بخشنده تر بودند.”
مطالعه دیگری نشان داد ترس از دادن یک هدیه دیرهنگام آنقدر زیاد است که در واقع می تواند برخی را وادار کند که تمام تلاش خود را برای اصلاح ظاهرا غیر ضروری انجام دهند.
نتایج مطالعه نشان میدهد که شرکتکنندگان میگویند اگر سبد کالاها را خودشان دست ساز بسازند، به جای خرید یک سبد از پیش ساخته شده حاوی اقلام مشابه، چندان نگران دادن یک سبد هدیه دیرهنگام به یک دوست نخواهند بود.
Reczek گفت: «مردم احساس کردند که اگر تلاش بیشتری برای هدیه انجام دهند، آن را شخصیتر کنند، این میتواند تاخیر آن را جبران کند.
اما آیا چیزی به نام دیر رسیدن وجود دارد؟
شاید طبق نتایج مطالعه دیگری در این مجموعه.
از شرکت کنندگان خواسته شد که تقدیم یا دریافت یک هدیه تولد را تصور کنند که دو روز، دو هفته یا دو ماه تاخیر داشته باشد.
هدیه دهنده و گیرنده هر دو فکر می کردند که هر چه دیرتر هدیه داده شود، تأخیر بیشتر به رابطه آنها آسیب می رساند.
با این حال، گیرندگان هدیه هرگز فکر نمی کردند که آسیب رابطه به اندازه هدیه دهندگان بد باشد – مهم نیست که هدیه چقدر دیر رسیده است.
به گفته محققان، یک خطی وجود دارد که مردم نباید از آن عبور کنند – به هیچ وجه هدیه نمی دهند.
هم هدیه دهنده و هم گیرنده می گویند که هدیه ندادن حتی بیشتر از تأخیر شدید به رابطه آسیب می زند.
هالتمن گفت: «وقتی صحبت از هدیه دادن به میان میآید، قطعاً دیر کردن، بهتر از هرگز نرسیدن است.
در مجموع، آن هدیه را بدهید، اما به خودتان هم سخت نگیرید که آن را کمی دیر تحویل دهید.
Reczek گفت: “اگر دیر هدیه می دهید، خود را در نقش دیر دریافت هدیه قرار دهید.” “بر اساس نتایج ما، ما معتقدیم که این باید نگرانی شما را از مضر بودن این تاخیر برای رابطه شما کاهش دهد.”
منبع:usnews