این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر: لیور گلدنبرگ، بنیانگذار کوواریانس
اعتماد بستر تعامل انسانی است، عنصری اساسی که روابط، معاملات تجاری و ساختارهای اجتماعی ما را شکل می دهد. با این حال، در دنیای دیجیتالی که به سرعت در حال تکامل است، با یک چالش مبرم روبرو هستیم: چگونه اعتماد را فراتر از حلقه های نزدیک خود افزایش دهیم؟
عمل ساده ملاقات با فرد جدید در یک کنفرانس را در نظر بگیرید. این برخوردها چیزی بیش از مکالمات معمولی هستند – آنها بذرهای اعتمادی هستند که بین دو نفر کاشته می شوند. کنفرانسها، ملاقاتها و معرفیها در گروههای چت بهعنوان مکانیسمهای هماهنگی عمل میکنند، افراد یا شرکتهایی را که قبلاً نامرتبط بودند، گرد هم میآورند و رشد این بذرهای اعتماد را تسهیل میکنند.
ارزش این تعاملات اعتمادسازی را نمی توان اغراق کرد. آنها می توانند به کشف شریک تجاری، دوست، کارمند یا سرمایه گذار بعدی شما منجر شوند. اعتماد و مکانیسم های هماهنگی که رشد آن را تسهیل می کند، برای ایجاد ارزش مثبت جدید در زندگی شخصی و حرفه ای ما حیاتی است.
اعتماد مقیاس نمی شود
ما با یک مانع مهم روبرو هستیم: اعتماد مقیاس نمی شود. محدود به محدودیتهای بیولوژیکی قدیمی انسان است – زمان لازم برای ایجاد اعتماد و اندازه شبکههای اعتماد ما، یادآور تعداد دانبار. این محدودیت مدتهاست که یک گلوگاه در دنیای به هم پیوسته ما بوده است.
بازارسازان فراتر از بازارهای مالی
ارزش زمانی ایجاد میشود که عرضه و تقاضا با هم ملاقات میکنند و مبادله ارزش ایجاد میشود، مشابه نحوه تسهیل و ارتباط بازارسازان در بازارهای نقدی بین سفارش فروش از یک طرف و سفارش خرید از سوی دیگر. به عملکرد Uniswap فکر کنید که به عنوان یک بازارساز خودکار عمل می کند – یک قرارداد هوشمند که خلق ارزش را با هماهنگ کردن کشف قیمت و تبادل توکن تسهیل می کند.
ما به طور بالقوه میتوانیم همین مقدار را برای چیزهای کمتر ملموس، مانند فرصتهای تجاری و روابط حرفهای، فعال کنیم. تصور اینکه چنین اتفاقی بیفتد دشوار است. دشوار است زیرا اعتماد چیزی نیست که بتوانید آن را خیلی سریع مقیاس کنید.
مقیاس بندی اعتماد
شهرت زنجیرهای را وارد کنید، مفهومی که میتواند اعتماد را از طریق اعتبارنامههای قابل اثبات، غیرقابل برگشت و قابل تأیید گسترش دهد. آینده ای را در نظر بگیرید که در آن شهرت ما در یک بلاک چین وجود دارد، تغییرناپذیر و شفاف. چیزهایی که میشناسیم، مکانهایی که بودهایم، چیزهایی که ساختهایم، محصولاتی که خریدیم، افرادی که میشناسیم، و مهمتر از همه، در این زمینه، افرادی که به ما اعتماد داریم یا به ما اعتماد دارند.
این چه امکاناتی می تواند باز کند؟ شهرت Onchain زمانی می تواند مطرح شود که ما به مقیاس بندی مشکلات اعتماد به شیوه ای ساختاریافته و قابل برنامه ریزی فکر می کنیم.
اگرچه ما از صفر شروع نمی کنیم. ما در حال حاضر دارای حجم قابل توجهی از شهرت خارج از زنجیره هستیم که از روابط واقعی و پلتفرم ها و برنامه های مختلفی که روزانه استفاده می کنیم گردآوری شده است.
افرادی که با آنها کار می کنیم یا روابط اجتماعی داریم. سپس، نمودارهای اجتماعی ما در شبکه هایی مانند فیس بوک، لینکدین، توییتر، تیک تاک و اینستاگرام، و نمایه های مرتبط با کار ما در بازارهایی مانند Fiverr و Upwork. درج نمرات مصرف کننده ما از برنامه های وفاداری در Starbucks یا امتیازات راننده در Uber را در نظر بگیرید. همه اینها می توانند به شهرت دیجیتال ما کمک کنند.
چالش این است که این شهرت Web2 را با اکوسیستم نوظهور Web3 پیوند دهیم. اینجاست که نوآوریهایی مانند اثباتهای وب، با توسعه فناوری zkTLS، وارد عمل میشوند و ابزاری برای تأیید دادههای Web2 و قابل دسترس کردن آن در ریلهای Web3 ارائه میدهند.
در این پارادایم جدید شهرت onchain، میتوانیم از شهرت خود برای دسترسی به تخفیفهای شخصیشده و پیشنهادهای منحصربهفرد که مستقیماً به کیفپولهای دیجیتال ما ارائه میشوند، کسب درآمد از ارزش دادههایی که از طریق DataDAO ایجاد میکنیم، استفاده کنیم و با تجزیه و تحلیل اینکه چه کسی باید با چه کسی تعامل داشته باشد، فرصتهای تجاری پنهان را کشف کنیم. ، بر اساس روابط اعتماد غیر مستقیم و مستقیم.
همانطور که ما در دنیایی که به طور فزاینده ای تحت تسلط عوامل هوش مصنوعی است، حرکت می کنیم، مردم به دنبال لنگرهای اعتماد برای هدایت مهم ترین تصمیمات خود هستند. شهرت Onchain می تواند آن لنگر را فراهم کند و مکانیزم اعتماد قابل تایید و مقیاس پذیر را ارائه دهد.
آینده ای نمادین
آینده غیرقابل انکار زنجیره ای است. هر چیزی که بتوان توکنیزه کرد، توکنیزه خواهد شد. با استقبال از شهرت زنجیرهای، ما فقط مشکل افزایش اعتماد را حل نمیکنیم – ما مرز جدیدی از تعامل انسانی و خلق ارزش را باز میکنیم.
از آنجایی که در آستانه این تحول قرار داریم، توجه به فرصت ها و چالش های پیش رو حیاتی است. چگونه نگرانی های حفظ حریم خصوصی را با نیاز به شفافیت متعادل می کنیم؟ چگونه می توانیم دسترسی عادلانه به این مکانیسم های اعتماد جدید را تضمین کنیم؟ هنگام ایجاد این زیرساخت اعتماد جدید، باید با این سؤالات دست و پنجه نرم کنیم.
شهرت Onchain نشان دهنده یک تغییر پارادایم در ایجاد، حفظ و افزایش اعتماد است. این فقط در مورد تکنولوژی نیست. این در مورد بازبینی ساختار تعاملات انسانی در عصر دیجیتال است. آینده اعتماد زنجیره ای است و شکل دادن به آن با ماست.
منبع:cointelegraph