این مقاله را به اشتراک بگذارید
تو چین یه تحول خفن داره تو شهرهایی مثل شنیانگ، نانینگ و هایکو اتفاق میفته، جایی که بازار داغ کنسرتها داره به موتور اصلی رشد اقتصادی و گردشگری تبدیل میشه. تو سال ۲۰۲۵، این شهرها دارن موسیقی و گردشگری رو با هم قاطی میکنن، فرصتهای جدیدی برای کسبوکارهای محلی درست میکنن و تماشاچیهای جهانی رو جذب میکنن. با فصلهای کنسرتی که رکوردها رو شکوندن، اجراهای بزرگ هزاران بازدیدکننده رو به این شهرها میکشونه و سود اقتصادی قابل توجهی رو تو بخشهایی مثل هتلداری، حملونقل و خردهفروشی ایجاد میکنه. این روند رو به رشد داره چهره شهرها رو عوض میکنه، این مقصدهای جدید رو به عنوان قطبهای فرهنگی پرجنبوجوش معرفی میکنه و نقش چین رو به عنوان یه پیشرو جهانی تو گردشگری موسیقی، قویتر میکنه.
تو سال ۲۰۲۵، شنیانگ، مرکز استان لیائونینگ تو شمال شرق چین، داره آماده میشه که میزبان ۳۰ تا کنسرت غولپیکر باشه که تا حالا سابقه نداشته. این یه رکورد مهمه و از تعداد کنسرتهای سالهای قبل خیلی بیشتره. انتظار میره این شهر تقریباً ۷۵۰ هزار نفر تماشاچی کنسرت رو جذب کنه، که این نشون میده رویدادهای موسیقی زنده تو چین چقدر دارن مهم میشن، مخصوصاً حالا که فرهنگ کنسرت رفتن کل کشور رو ترکونده. این موج کنسرتها فقط یه پدیده فرهنگی نیست، بلکه یه موتور اقتصادیه که داره اقتصادهای محلی و نگاه شهرها به موسیقی به عنوان یه کاتالیزور برای رشد رو عوض میکنه.
تأثیر کنسرتها خیلی فراتر از فروش بلیت میره و شهرها سود اقتصادی قابل توجهی رو تو بخشهای مختلف تجربه میکنن. یه نمونه باحالش از نانینگ، مرکز منطقه خودمختار گوانگشی ژوانگ تو جنوب چین میاد. کنسرتهای اخیر جی چو تو یه دوره سه روزه، بیشتر از ۱۴۰ هزار نفر رو کشوند و حدوداً ۱.۲ میلیارد یوان (حدود ۱۶۸.۳ میلیون دلار) خرجتراشی برای شهر داشت. جالبتر اینجاست که بیشتر از ۸۵ درصد این پول از بازدیدکنندههایی اومده که از خارج شهر سفر کرده بودن. این آمار یه روند جدید رو نشون میده که تو اون، طرفدارای موسیقی دارن به عنوان یه نیروی اقتصادی مهم دیده میشن، طوری که بهشون میگن «جیدیپی متحرک». خرج کردن تماشاچیهای کنسرت به یه بخش حیاتی از اقتصادهای محلی تبدیل شده و کمک قابل توجهی به صنعت هتلداری، حملونقل و گردشگری محلی میکنه.
کنسرتها یه جورایی اثر دومینویی تو طیف وسیعی از بخشهای محلی ایجاد میکنن و نه تنها از طریق فروش بلیت، بلکه از طرف صنایع مختلف، باعث رونق مصرف میشن. برای مثال، خرج کردن برای اقامت، غذا، حملونقل، خرید، گردشگری و سرگرمی، همهشون به خاطر این رویدادهای بزرگ، افزایش قابل توجهی پیدا میکنن. انجمن هنرهای نمایشی چین تخمین زده که به ازای هر یوانی که برای بلیت کنسرت خرج میشه، ۴.۸ یوان دیگه برای فعالیتهای مرتبط خرج میشه، که این کنسرتها رو به یه موتور اقتصادی قدرتمند برای شهرهای میزبان تبدیل میکنه. در نتیجه، سیاستگذارها و دولتهای محلی دارن روز به روز بیشتر به ارزش صنعت کنسرت و تواناییش برای تحریک رشد اقتصادی پی میبرن.
مقامات دولتی شروع کردن به اینکه فعالانه دست به کار بشن تا از این بخش پررونق حمایت و اون رو پرورش بدن. تو مارس ۲۰۲۵، وزارت بازرگانی چین قول داد به شهرها کمک کنه تا با جذب رویدادهای ورزشی بینالمللی و اجراهای بزرگ، به قطبهای مصرف جهانی تبدیل بشن. این ابتکار بخشی از یه استراتژی بزرگتر برای رونق دادن به مصرف داخلی و تحریک بیشتر رشد اقتصادی تو شهرهای درجه دو و سه چینه. این شهرها با استفاده از بازار رو به رشد کنسرت و سرگرمی، میتونن خودشون رو به عنوان مراکز فرهنگی و اقتصادی معرفی کنن و هم بازدیدکنندههای داخلی و هم بینالمللی رو جذب کنن.
دولتهای محلی همچنین شروع کردن به راحتتر کردن روند صدور مجوز برای کنسرتها و اجراها تا برای برگزارکنندهها راحتتر بشه که رویدادهای بزرگ رو به شهراشون بیارن. تو مناطق مختلف دارن جایزه و تشویقی میذارن تا هنرمندای معروف و اجراهای درجه یک رو جذب کنن. برای مثال، تو شنیانگ، تماشاچیهای کنسرت با ته بلیتهاشون میتونن از خدمات تاکسی اینترنتی تخفیف بگیرن، که این باعث میشه رفتن به چندتا رویداد براشون ارزونتر در بیاد. علاوه بر این، تماشاچیهای کنسرت میتونن با نصف قیمت وارد جاذبههای توریستی اصلی بشن، که این جذابیت رفتن به کنسرت تو این شهر رو بیشتر میکنه.
هایکو، که تو استان هاینان قرار داره، یه رویکرد منحصر به فرد در پیش گرفته و از سیاست ورود بدون ویزاش برای جذب هنرمندها و طرفدارای بینالمللی استفاده میکنه. این شهر علاوه بر سیاست ویزای بازش، جوایزی تا چند میلیون یوان هم برای برگزارکنندههایی که کنسرتها و فستیوالهای موسیقی بزرگ رو به این منطقه میارن، در نظر گرفته. این یه استراتژی مؤثر بوده و هایکو رو به یه مقصد اصلی برای گردشگری موسیقی تبدیل کرده و طرفدارایی رو هم از چین و هم از خارج جذب کرده.
با اینکه تشویقهای مالی و یارانهها نقش کلیدی تو جذب کنسرتهای بزرگ دارن، خیلی از شهرها دارن با قاطی کردن رویدادهای موسیقی با عناصر فرهنگی محلی، تجربه کلی کنسرت رو هم بهتر میکنن. این رویکرد نه تنها کنسرتها رو برای طرفدارا لذتبخشتر میکنه، بلکه به ایجاد یه ارتباط عمیقتر بین موسیقی و هویت محلی هم کمک میکنه. برای مثال، تو پارک چائویانگ، یکی از بزرگترین فضاهای فرهنگی و تفریحی پکن، چیدمانهای هنری پرجنبوجوشی که از گروه موسیقی «مِیدِی» الهام گرفته شدن، به یه جاذبه اصلی برای بازدیدکنندهها تبدیل شدن. این نمایشهای رنگارنگ برای همزمان شدن با سری ۱۲ تایی اجراهای اخیر این گروه تو پکن ساخته شدن که توجه هزاران طرفدار رو به خودشون جلب کردن. این چیدمانهای هنری کمک کردن تا طرفدارا حتی بعد از آخرین آهنگ هم درگیر بمونن و یه تجربه فرهنگی طولانیتر ایجاد کردن که موسیقی رو با مکانهای دیدنی محلی گره میزنه.
این قاطی کردن موسیقی و فرهنگ نه تنها برای طرفدارا خوبه، بلکه برای اقتصادهای محلی هم مفیده. کارشناسها میگن که شهرها با جا دادن کنسرتها تو بافت فرهنگ محلی، میتونن تأثیر این رویدادها رو طولانیتر کنن و بازدیدکنندهها رو تشویق کنن که بیشتر بمونن و بیشتر خرج کنن. این مدل «کنسرت به اضافه گردشگری» پتانسیلهای استفاده نشدهای رو برای صنعت گردشگری و هتلداری باز کرده و به اقتصادهای محلی فراتر از خود کنسرت، رونق داده. طرفدارای موسیقی که تو این رویدادها شرکت میکنن، اغلب تو شهر میگردن، از مکانهای توریستی بازدید میکنن، خرید میکنن و غذا میخورن و به سرزندگی اقتصادی منطقه کمک میکنن.
در نتیجه، محبوبیت روزافزون کنسرتها تو چین، مخصوصاً تو شهرهای درجه دو مثل شنیانگ، داره رشد اقتصادی قابل توجهی رو به همراه میاره. تأثیر گسترده این رویدادها، از فروش بلیت گرفته تا خرج کردن تو شهر، داره نگاه دولتهای محلی و کسبوکارها رو به نقش موسیقی تو اقتصاد عوض میکنه. شهرها با ترکیب کردن کنسرتها با فرهنگ محلی و ارائه تشویقهای مالی، میتونن بازدیدکنندهها رو جذب کنن، درآمد اضافی ایجاد کنن و یه فضای فرهنگی پویاتر بسازن. همینطور که صنعت کنسرت به رشدش ادامه میده، مدل «کنسرت به اضافه گردشگری» احتمالاً به یه ابزار مهمتر برای پیشبرد توسعه اقتصادی پایدار تو سراسر چین تبدیل میشه.